Home » Depressies

 

Binnen de reguliere medische wetenschap wordt eigenlijk maar een vorm van depressie erkend, de serotonine-afhankelijke depressie. Serotonine is een stofje in de hersenen, en onderdeel van een groep stofjes die neurotransmitters wordt genoemd. Neurotransmitters zorgen voor de overdracht van prikkels tussen zenuwcellen en hebben zo invloed op de gevoelsbeleving.

Bij een serotonine-afhankelijke depressie wordt door het lichaam zelf te weinig serotonine (happiness hormone) aangemaakt.

Vooral wat je eet kan grote consequenties hebben voor je serotoninegehalte, want als je serotonineniveau lager wordt krijg je steeds meer behoefte aan suiker- en koolhydraatrijke voeding. Alhoewel suiker- en koolhydraatrijke voeding de aanmaak van serotonine in eerste instantie stimuleert gaat het lichaam ook meer insuline produceren. Bij een structureel te hoge insulineproductie raakt de hormoonspiegel uit balans, en dit heeft tot gevolg dat het lichaam steeds minder goed in staat zal zijn om serotonine aan te maken en op te nemen. Door het serotonine tekort en insuline overschot dat hierdoor ontstaat neemt de behoefte aan suiker- en koolhydraatrijke voeding toe (Benton & Donohoe, 1999), waardoor je lichaam nog meer insuline gaat aanmaken. De vicieuze cirkel die zo ontstaat is vaak moeilijk te doorbreken, en daardoor kun je van een serotoninetekort op den duur overgewicht krijgen.

Behalve dat je voedingspatroon je hormoonspiegel beïnvloedt is je voeding ook de belangrijkste bron van tryptofaan en 5-HTP (de stoffen die nodig zijn voor de aanmaak van serotonine in de hersenen), dus als je een ongezond voedingspatroon hebt waarin deze stoffen te weinig voorkomen kan je lichaam ook te weinig stoffen die nodig zijn om serotonine aan te maken uit je voeding halen.

 

Hoe kun je een serotoninetekort verhelpen of voorkomen?

Je kunt een serotonine tekort voorkomen door gezond en gevarieerd te eten en voor een voedingspatroon te kiezen dat voornamelijk uit verse (biologische) groenten, complexe koolhydraten, gezonde eiwitten en vetten bestaat. Er zijn daarnaast specifieke voedingsmiddelen en superfoods die rijk zijn aan tryptofaan en/of 5-HTP en dus niet in je voedingspatroon mogen ontbreken, zoals biologische vrije uitloop eieren, vis, rauwe cacao en spirulina.