Home » Slaaptekort

Slaapproblemen? Wat kun je er aan doen.

 

Slaapproblemen ontstaan vaak bij een tekort aan melatonine. Wat is melatonine?

Melatonine is een hormoon dat bij mensen in de epifyse (pijnappelklier) geproduceerd wordt uit serotonine en in een met de tijd van de dag variërende hoeveelheid aan het bloed en het hersenvocht wordt afgegeven. Het is bij vele dieren van invloed op het slaap-waakritme en het voortplantingsritme.

 

Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine door de pijnappelklier direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of monitor) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dag-activiteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht.

 

Melatonine heeft receptoren in de volgende weefsels:

 

Centraal zenuwstelsel

Maag-darmstelsel

Cellen van het afweersysteem

Hart- en vaatstelsel

 

In de pijnappelklier zit vele honderden malen meer melatonine dan nodig is. Deze melatonine komt vrij als er andere nutriënten in het eten komen, met name tryptofaan.

 

Bestrijder van vrije radicalen

Vrije radicalen kunnen allerlei welvaartsziekten veroorzaken. Melatonine bestrijdt vrije radicalen en het is meer dan een antioxidant alleen. Een antioxidant vangt een vrije radicaal door de molecuulstructuur die we een vrije radicaal noemen aan zich bindt. Melatonine kan echter veranderingen aanbrengen in het immuunsysteem, met name in he mitrochondiale metabolisme en de kynuride metabolieten. Dat zijn ingewikkelde termen voor processen die het immuunsysteem optimaliseren.

 

Als de slaapproblemen over zijn kun je je wenden tot gezond voedsel in het algemeen. Melatonine zit in vrijwel alle plantaardige voeding. Wanneer je veel noten en fruit eet, in het algemeen, is het moeilijk om een tekort aan melatonine te krijgen.

 

Leuke weetjes over melatonine

 

1. Melatonine wordt automatisch vrijgegeven door de pijnappelklier als het donker is.

2. Een ´bijwerking´ van melatonine is dat het de kans op borstkanker verkleint.

3. Melk die ´s nachts wordt verkregen van de koe, bevat meer melatonine.

4. In wijn en bier zit melatonine. Toch heeft de wijn- en bierdrinker na het drinken mindere melatatonineniveaus in het bloed dan niet-drinkers.

5. Tekorten aan foliumzuur, magnesium en zink, worden gerelateerd aan een melatoninetekort.

6. Een tekort aan omega 3 en 6 kan leiden tot een tekort aan melatonine.

 

Hieronder een lijst met voedingsmiddelen waar melatonine in zit:

 

Zure kersen*) geconcentreerd kersensap 17.535

 

(zure) kersen* 1350

 

Walnoten 270

 

Mosterdzaad 191,33

 

Mais 187,80

 

Rijst 149.80

 

Gemberwortel 142,30

 

Pinda 116,70

 

Gerstkorrels 87.30

 

Havermout 79.13

 

Asperges 76.62

Tomaten 53.95

 

Verse munt 49.66

 

Zwarte thee 40.50

 

Nog niet rijpe banaan (pulp) 31.40

 

Broccoli 26.67

 

Granaatappel 21

 

Aardbeien 21

 

St. Janskruid 19.61

 

Rijpe banaan (pulp) 18.50

 

Spruitjes 16.88

 

Groene thee 9.20

Zwarte olijven 8,94

 

Groene olijven 8,36

 

Komkommer 5.93

 

Zonnebloempitten 4.26

 

Concord druiven (schil) 3,24

 

Rode druiven (pulp) 2,27

 

Rode druiven (geheel) 1.94

 

Concord druiven (pulp) 1,92

 

Concord druiven (geheel) 1.71

 

Rode druiven (schil) 1,42

 

Rode wijn 1

Het belang van Vitamine D

Recent onderzoek heeft aangetoond dat vitamine D helpt bij het reguleren van het slaap-waakritme. Hiermee is het verband aangetoond tussen vitamine D-tekort en slaapproblemen. Vitamine D is enorm belangrijk voor het menselijk lichaam en met name het immuun systeem. Maar dat het ook zoveel effect heeft op ons slaapritme was niet echt bekend.

 

Een slaaponderzoek dat twee jaar duurde volgde mensen met slaapproblemen. Gedurende een groot aantal maanden werd het vitamine D3-gehalte constant gehouden. Hierdoor ontstond een normaal slaappatroon bij de meeste personen, ongeacht het type slaapstoornis. Dit toont aan dat veel slaapproblemen eenzelfde onderliggende oorzaak hebben.

 

De onderzoekers ontdekten dat er zich grote concentraties vitamine- D-receptoren bevonden in de gebieden van het brein, die betrokken zijn bij het in slaap vallen en bij het slapen algemeen. Ook merkten ze op dat slaapstoornissen een rol spelen bij de ontwikkeling van aandoeningen zoals hoge bloeddruk, hartziekte, hersenbloeding, diabetes, depressie en chronische pijn. Als het vitamine D niveau weer goed is zullen de klachten verminderen en op den duur helemaal verdwijnen. Mensen geven aan geen last meer te hebben van vermoeidheid overdag, lekkerder in hun vel te zitten, minder of geen hartkloppingen te hebben en veel dieper en beter te slapen. Onderschat het tekort aan vitamine D dus niet en vraag aan je huisarts om, bij twijfel over een tekort, hoge dosering vitamine D bij te mogen slikken.