Home » Spijsvertering

Wat gebeurt er in je darmen?

Lees hieronder waarom je darmen zo'n belangrijk zijn voor je gezondheid. 

Grootste deel van je immuunsysteem

Een goede darmgezondheid is belangrijk om je optimaal fit te voelen. In de darmen vinden namelijk processen plaats die nodig zijn om gezond te blijven. Het grootste deel van je immuunsysteem zit bijvoorbeeld in je darmen. Je darmen en darmflora zorgen er ook voor dat je spijsvertering en stoelgang goed functioneren. Vandaar dat het goed is extra voor je darmen te zorgen. Onze darmen bestaan onder andere uit de dunne en de dikke darm. In de darmen moet steeds een keus worden gemaakt tussen 'goed' of 'slecht'. De darmwand zorgt er namelijk voor dat voedingsstoffen worden opgenomen, maar moet schadelijke stoffen zoals slechte bacteriën en virussen juist tegenhouden. Dit is het moment waarop je immuunsysteem in actie komt! In je darmen leven miljarden goede en slechte bacteriën samen, de darmflora. De darmflora speelt een belangrijke rol bij je spijsvertering, stoelgang en je immuunsysteem.

Dunne darm

De opname van voedingsstoffen gebeurt vooral in de dunne darm. Vanuit je maag komt je voeding in kleine beetjes als eerste in de dunne darm terecht. De dunne darm is ongeveer 6 meter lang en heeft talloze plooien, die villi genoemd worden. Deze villi zijn belangrijk voor de opname van voedingsstoffen. Goede bacteriën, zoals lactobacillen, hebben ook in de dunne darm een belangrijke functie. Ze bedekken de darmwand als een soort tapijt. Zo houden ze samen met de andere bacteriën uit de darmflora de plaatsen bezet op de darmwand zodat slechte bacteriën en schimmels zich er niet kunnen vestigen. Ook zorgen deze bacteriën voor een zuur milieu waardoor slechte bacteriën minder goed kunnen groeien. Daarnaast verbruiken lactobacillen voedingsstoffen zodat het voor de slechte bacteriën moeilijker wordt om te overleven. Deze goede bacteriën kunnen zo ook een positief effect hebben op het immuunsysteem.

Dikke darm

Sommige voedselresten, zoals vezels, zijn lastig verteerbaar en komen onverteerd terecht in de dikke darm die ongeveer 1,5 meter lang is. Deze resten blijven 12 tot 48 uur in de dikke darm. Hier vinden processen plaats zoals opname van water, verteren van moeilijk verteerbare vezels en de stoelgang. In de dikke darm spelen vooral anaërobe bacteriën, zoals bifidobacteriën, een rol. Deze bacteriën dragen bij aan een gezonde darmflora van je dikke darm. Ze zorgen onder andere voor een zuur milieu wat goed is voor de knijpbeweging van de darm (peristaltiek). Bifidobacteriën spelen verder een rol bij het reguleren van de vochthuishouding en het verteren van vezels. Door knijpbewegingen van de darm (peristaltiek) komen de voedselresten uiteindelijk in de endeldarm terecht en blijft alleen de ontlasting over. Helemaal uitgespreid is de oppervlakte van de darmen zo groot als een tennisbaan. Deze hele oppervlakte moet bewaakt worden door de darmflora. 

 

Suikermoleculen in groene bladgroente sleutel tot gezonde darmen

Onderzoekers hebben een nieuwe reden ontdekt om veel groene bladgroenten, zoals spinazie, sla en andijvie te eten. Uit een studie gepubliceerd in het tijdschrift Nature Chemical Biology, blijkt dat groene bladgroenten kleine suikerachtige moleculen bevatten die gunstige bacteriën in onze darmen kunnen voeden. Dit suiker sulfoquinovosidase (SQ) wordt geproduceerd door organismen die in staat zijn tot fotosynthese. Goede darmbacteriën zetten SQ vervolgens om naar koolstof en zwavel.

Sulfoquinovosidase is het enige suikermolecuul dat zwavel bevat. Zwavel, het essentiële element voor leven op aarde, is onderdeel van belangrijke aminozuren en vrijwel alle eiwitten in ons lichaam. Zwavel is betrokken bij een groot aantal lichaamsfuncties zoals de synthese van collageen, maar ook voor de structuur van bindweefsel (huid) en kraakbeen. Zwavel verzorgt de disulfidebruggen die voor structuur en elasticiteit zorgen.

 

Zwavelbruggen zijn ook bepalend voor de doorlaatbaarheid van de celmembraan en zorgen voor een flexibele membraan en een goede werking van de transporteiwitten. Zwavel is ook essentieel bij vele ontgiftingsprocessen in het lichaam. Het is onderdeel van cysteïne, het bepalende aminozuur in glutathion. Elke keer als we groene bladgroenten eten nemen we significante hoeveelheden SQ-suikers tot ons, die gebruikt worden als voeding voor goede darmbacteriën. De onderzoekers ontdekte dat de goede darmbacterie Escherichia coli (E. coli) zich toegewijd heeft aan voeding met SQ-suikers. En deze E.coli zorgt vervolgens in de darmen voor een beschermende barrière tegen groei en kolonisatie van slechte bacteriën door alle ruimte te claimen.

 

Onderzoekers hebben in dit onderzoek ontdekt hoe E.coli deze SQ-suikers uit de plant haalt. E.coli blijkt het enzym YihQ te gebruiken om het zwavelhoudende suiker te kunnen opnemen en om te zetten naar zwavel en koolstof. Dit zwavel kan dan in het hele lichaam gebruikt en hergebruikt worden in de zwavelcyclus. De studie was een samenwerking tussen de Universiteit van Melbourne in Australië en de Universiteit van York in Engeland.