Home » Testosteron

Testosteron en het Diabetes Fonds.

WikiTeam

Pas geleden zag ik een Tweet voorbijkomen van het Diabetes Fonds met een link naar een site met het volgende artikel: Testosterone replacement makes Type 2 diabetic men more sensitive to insulin.

Interessant artikel dacht ik, dat ga ik maar eens lezen. Nu is het zo dat testosteron wel degelijk invloed heeft op je gezondheid en met name ook op het verouderingsproces.

 

Hier een gedeelte over wat artsen zeggen over testosteron: Testosteron, testosteron, testosteron. Minder zin in seks? Komt vast doordat je een laag gehalte aan testosteron hebt. Een opkomend bierbuikje waar maar niet tegenaan te sporten lijkt? Komt vast doordat je een laag gehalte aan testosteron hebt. Moeite om te herinneren wat je gisteren hebt gedaan? Je raadt het al.. Je zal wel een tekort aan testosteron hebben. Alhoewel testosteron natuurlijk niet de oorzaak is van alle medische problemen, en zelfs zelden de enige oorzaak is van onder andere deze voorbeelden, kan een laaggehalte aan testosteron zich wel op veel verschillende manieren uiten. De productie van het hormoon testosteron daalt na je 25e levensjaar. Nader je de 50, dan neemt mede door de daling van je testosterongehalte je spiermassa en spierkracht af. Ook je libido en de dikte van je buik worden bepaald door het peil van je testosteron. Verder heeft testosteron invloed op je geheugen, botontkalking en hart- en vaatziektes. Veroudering houd je helaas niet tegen, maar als man heb je wel degelijk invloed op je testosterongehalte.

 

Het diabetes Fonds wijst ons dus in deze context op het volgende: The current study included 94 men with Type 2 diabetes. Prior to being treated, the 44 men in the study with low testosterone levels expressed significantly lower levels of insulin signaling genes and, thus, diminished insulin sensitivity. These men were randomized to receive a testosterone injection or a placebo every week for 24 weeks.

 

Het komt neer op het laten injecteren van testosteron, een oplossing uit de koker van weer die farmaceutische industrie. En ik weet niet hoe het komt, maar die vertrouw ik niet meer zo!

 

Het onderzoek is gedaan o.l.v. Professor Paresh Dandona van de universiteit van Buffalo, N.Y.

 

Het suggereert een min of meer onafhankelijk onderzoek, maar niets is minder waar. Er staat namelijk het volgende vermeld over deze professor: Paresh Dandona, MD, PhD, senior author on the paper and SUNY Distinguished Professor and chief of endocrinology, diabetes and metabolism in the Department of Medicine in the Jacobs School of Medicine and Biomedical Sciences at UB.

 

Het is bekend dat al deze medische opleidingen financieel gesteund worden door de grootste farmaceut in de wereld, namelijk de familie Rockefeller. Geen medicijnen ontwikkelen betekend ook geen geld voor deze universiteiten.

 

Enkele belangrijke citaten van artsen zijn ondermeer:

Andropauze

En hoe zit dat nu bij mannen? De bedrijven die hun testosteron willen verkopen hebben tegenover de menopauze de andropauze gezet. Vier van de vijf mannen boven de 40 hebben te weinig testosteron, wordt door hen beweerd. Goed, bij het ouder worden produceren mannen minder, maar wanneer kun je spreken van ‘te’ weinig? Boven de 60 heeft volgens de medicijnverkopers zelfs 99% van de mannen een tekort. Ze voegen er met gevoel voor dramatiek aan toe dat slechts 5% van die mannen behandeld wordt. En hoe weet je of de verschijnselen van andropause hebt? Depressie, transpireren, opvliegers, minder zin in seks, vermoeidheid, minder goed kunnen concentreren, achteruitgang van het geheugen, wisselende stemmingen, spierpijn. Is het echt allemaal waar?

 

Terughoudendheid

Net als bij vrouwen gebeurt er in een mannenleven rond die leeftijd nog al het een en ander en dat heeft meer invloed op het ontstaan van dergelijke vrij vage klachten dan de hormoonproductie. Het lijkt er erg op dat ons weer een probleem wordt aangepraat en de oplossing wordt er onmiddellijk bij aangeboden. We weten echter niets over de gevolgen van hormoongebruik op lange termijn, hoewel we wel kunnen vermoeden wat ons wacht. Een hoog testosteronniveau kan prostaatkanker bevorderen. Moeten mannen net als vrouwen eerst tientallen jaren hormonen slikken voor er genoeg materiaal is om de schadelijkheid aan te tonen? Gezondheidsautoriteiten hebben opgeroepen tot terughoudendheid bij het marketen van zulke middelen. Maar de makers denken er anders over. Die moeten gewoon verkopen. De economische crisis biedt zelfs een goede mogelijkheid. Bedrijven in de Verenigde Staten spelen er in elk geval op in. Wil je niet ontslagen worden dan zul je competitief moeten zijn. Daarom zou je testosteron verhogen ideaal zijn om de energie en mentale scherpte van vroeger terug te krijgen, zodat je de verantwoordelijkheden weer aankan. En je vrouw bovendien blij omdat je ’s avonds in de slaapkamer ook nog je mannetje staat. Als die vrouw met haar overgangsklachten zo blij is, dat haar man weer wil. Weeg altijd voordelen en nadelen van medicijnengebruik tegen elkaar af. Je kunt ook door gezond te leven je testosteronpeil wat verhogen. Wat je doet is een individuele keuze. Maar je hebt genoeg gezond verstand meegekregen om geen nodeloze risico’s te lopen.

Auteur: Ivan Wolffers, hoogleraar Cultuur en Gezondheidszorg VU medisch centrum

 

Dit is dan ook meteen de reden waarom er met geen woord gerept wordt over meer natuurlijke oplossingen, Niet door wetenschappers (lees farmaceutische industrie), maar dus ook niet door het Diabetes Fons. Want zulke oplossingen zijn er wel degelijk.

Hier een paar voorbeelden;

 

Tip 1 – Doe het vaker

Het is uit vele onderzoeken gebleken: wie regelmatig seks heeft, houdt de zaadballen actief. En waar wordt testosteron geproduceerd? Juist, de zaadballen. Mannen die niet seksueel actief zijn, hebben een lager testosterongehalte dan mannen die regelmatig seks hebben. “Use it or lose it”, is niet voor niets een veelgehoorde kreet bij endocrinologen en urologen.

 

Tip 2 – Slaap goed

Tijdens de slaap, zo rond 5 uur ‘s-ochtends, is de testosteronspiegel het hoogst. Uit onderzoek blijkt dat slechte slapers een lager testosterongehalte hebben. Zorg dus voor een goede nachtrust.

 

Tip 3 – Eet niet te veel drop

De stof glycyrrhizine in drop verhoogt niet alleen de bloeddruk, maar onderdrukt bij mannen ook het testosteron. Dat blijkt uit Zweeds en Italiaans onderzoek. Het effect is al meetbaar als je dagelijks een paar dropjes eet.

 

Tip 4 – Doe rustig aan met alcohol

Testosteron wordt bijna geheel aangemaakt in de cellen van Leydig in de testikels. Alcohol verstoort het proces in die cellen. Als je dagelijks drie of meer glazen alcohol drinkt verlaag je daarmee je testosteronproductie aanzienlijk.

 

Tip 5 – Eet broccoli en nog eens broccoli

Goede voeding is zoals altijd een belangrijke voorwaarde om gezond te blijven. Sommige stoffen uit voeding kun je als man extra goed gebruiken, zoals  diindolymethane (DIM). Dat is een plantaardige stof die indirect leidt tot een hogere testosteronactiviteit. DIM zit vooral in kruisbloemige groenten zoals broccoli, bloemkool en spruiten. Broccoli houdt trouwens ook je prostaat in conditie.

 

Tip 6 – Slik vitamine B

Alle B-vitaminen helpen bij mannen een te hoog gehalte aan oestrogeen te voorkomen. Een tekort aan B-vitaminen leidt tot verhoogde oestrogeenwaarden. B-vitaminen zitten in vlees, volkoren producten, aardappelen, groente, eieren, gevogelte, vis en noten.

Auteur: Franka van Arendonk

 

Bronnen: MedNet, New England Journal of Medicine, Voedingscentrum.

Conclusie: Het lijkt er steeds meer op dat men diabetes helemaal niet uit de wereld wil helpen, sterker nog, er komen op deze manier alleen maar ziekten bij!

Bronnen:

http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/seksualiteit-en-relatie/tips-om-je-testosteron-te-verhogen/

http://www.newsjs.com/url.php?p=http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-11/uab-trm112515.php